Entradas populares

Con la tecnología de Blogger.

Voxteris: Un cantar internacional a la minería del carbón

VOXTERIS
crónica d´un cantar internacional a la minería del carbón nas lliguas minoritarias europeas.

Rafa Lorenzo (cantautor)

El sábado 19 de mayu, presentose na Maison des Terrils, de la localidá belga de San Nicolás, na ciudá de Liexa, el nuevu cantar de la minería europea, Voxteris, compuesta la música pol cantautor walón, Michael Azaïs, cona lletra escrita ya interpretada polos siete cantautores participantes, cuntadu col anfitrión ya nomao, el aleman d´Eefel, Günter Hochgürtel; el holandés, de Limburg, Paul Van Loo acompañao pol so fio, pianista y cantante, Ivo; el siciliano Santo Baraccato; el tamién italiano de Abruzzio, Adriano Tarulo, acompañao pol xoven baxista de la mesma población, Mauricio; el portugués d´Alentexo, Antonio Sustelo, acompañao a la guitarra po la sua muyer, Lourdes; yal asturianu, de Tineo, Rafa Lorenzo, acompañao pol so fio, baxista y cantante, Rafito. Arropaos todos polos excelentes músicos qu´amuesan la banda de Azaïs, ente los que relluma con lluz propia, el guitarrista y cantante, Castor Grana, asturianu de Salas, fincao en Liexa esde bien neno, cuandu los sos pas emigraron a estes tierres belgues, mediaos los anos sesenta.
Previu al concierto sabatin, la xornada d´arreu, al mediodía del vienres 18, músicos y cantantes fueron recibíos oficialmente po las autoridaes provinciales y locales, nel ayuntamientu de San Nicolas, onde l´alcalde de la ciudá, representantes de las instituciones culturales de la rexón de Liexa, ya de esta población minera, cun cerca doscientos mil habitantes, (tien una importante colonia d´emigrantes de varios países, principalmente italianos, xuntu a d´ellos españoles, d´alcún asturiano, munchos d´ellos antiguos mineros), dio abonda importancia a la iniciativa del per conociu artista local, Michael Azaïs, veterano compositor d´amplia discográfica, (ente otres coses, fue musicu acompañante de los Bee-Gees), pintor tamién reconocíu nel so país, yal valir per importante del acoyimiento d´esta presentación mundial, nel museo minero instalao nun vieyu llavadero de carbón a la vera les escombreres (terrils) La mesón des Terrils, cumu un acto intercultural excepcional y de calter internacional cun el que se trata de remocicar, esde los distintos idiomas específicos equi representaos, el pasao, presente yal devenir futuro de la minería del carbón, que tantos emigrantes ficienon trashumar po las distintas comarcas mineras europeas. Tal cumu diz el cantar qu´agora se estrena y que ya se ta faciendu popular esde distintos averamentos de Internet. (yera mas u menos la parulada del alcalde de San Nicolas).
Cellebrose esa esma tarde, espues d´una llarga y llaboriosa tarde d´ensayos y pruebas del soníu, una sesión privada pa los representantes institucionales belgas, patrocinadores y medios de comunicación presentes, col aniciu del cantar Voxteris, Michael Azaïs, reiteró el so carater d´estreno mundial, yal proyecto de desendolcar esti ya otros conciertos similares por toda la Europa minera y de tradición migratoria arramplada por esa industria, en decadencia. Siguia llueu pola actacion d´él mesmu ya de ca un de los artitas presentes, en un ambiente enllen d´entusiasmo y reconocencia de los asistentes pola alta calida del repertorio popular, intercultural averao esde distintes vertientes musicales europees. A la vera fizose una muestra de productos típicos d´algunas de les comunidaes participantes.

Sin que cuyera un alfiler más nel salón de actos del museo minero de San Nicolas, el sabado 19, a las 8.30 la tarde, pincipió´l concierto Voxteris, yal estrenu mundial del cantar minero del mesmu título, compuesto cumu se dixo, po los siete cantautores europeos, caciu qu´entama cola estrofa compuesta pol asturianu Rafa Lorenzo, versos del so maxín, metafora negra a la dura vida d´ayer ya güei del minero de cualquier entraña europea, postiandu´l derrabe nel futuru inciertu de la mineria del carbón, dientru´l furaco escuro que fina cona xornada llaboral esde´l bostezu (boceixu) esperanzador de salir a la lluz exterior cumpliu un dia mas de trabayu ya esfuerzu ya qu´esos dies perdúrenle tiempu afaidizo. Nese sen van las outras estrofas, esde las llinguas d´otros paises onde la mineria ya ye pasao, reconvertiu en colonies d´emigrantes que remociquen les sos vivencies debaxu la tierra verde yal “terris” qu´amontonan los llavaderos de la hulla europea.
El cantautor asturiano, Rafa Lorenzo, interpretó además les dos canciones del so repertoriu escuyíu pa este eventu, primeru, el so canciu “de la antracita…” recuyía nel discu “la otra Asturias” (FonoAstur, 1996) un homenaxe a la mineria de la cuenca´l Narcea, a los trabayaores veteranos qu´antano xubilabense espues de tres o cuatro décadas d´arrincar antracita en condiciones n´estremu pelligroses, dificiles, y marxinales, cumu foi el casu del so pa, minero nas explotaciones de Tineo, cun mas de cuarenta anos de trabayu al llombu.
El cantar popular asturiano “Nel pozu Maria Lluisa” del que el catautor de Tineo fizu una adaptación personal, arropao musicalmente pol baxista italiao Mauricio, la guitarra acústica y coros del anfitrión, Michel Azaïs, Rafa Pire, fio del cantante walón, excepcional baterista; la voz segunda del tinetense Rafito Lorenzo, fio del cantautor asturiano; el guitarrista tamién asturiano, fincao en Liexa, Castor Grana, y el pianista belga Adrien Larock, punxieron maxia y sentiu excepcional nel cantar revolucionario por excelencia de la mineria asturiana, que incuyiu´l corazón non solu de los pocos asturianos y españoles presentes, sino de todo el publico asistente, reconociendu la interpretación cunu, puestu en pie, por primera vez y única vez en tola sesión, con un prollongao aplauso que, llueo, al final fueron abrazos sinceros de felicitación y reconocencia. Rafa, y non ye que lu diga l´interesao, por puru egocentriosmo, triunfó cun xeito dexando bien altu el pabellón astur en Voxteris.
Tres horas d´actuación gobernandas en todu´l momento pola gran calidá de tos y ca un de los cantantes y músicos, nomes bien conocíos nel so pais d´orixe, ca un d´ellos; cancios y estilos musicales diferentes, una máxica mezcolanza del folc-blues del italiano Adriano Tarulo, el rock sesenteru del holandes, el country-folck del alemán, o el funky baladista del belga, pasando pol puro y tradicional fado portugués, yal canciar románticu del mediterráneo siciliano.
Fue un alcuentro musical que va tener continuidá este mismo ano, en sendos conciertos en Holanda y Alemania, la intención ta en facer presentacion de Voxteris nel restu los paises europeos, pal anu que vien pretendese pal que vien en Italia, Portugal y, si la cosa formienta, tamién n´Asturies, de lu que Rafa Lorenzo, entamará d´arreo, en conversaciones cones administraciónes rexonales, y llocales, insituciones, medios de comunicación, posibles patrocinadores, etc… pa continuar con esta iniciativa, europeista internacional, avalada pol xeito yal exitu rotundo del so estrenu mundial en Liexa este pasao fin de selmana.

< >